Pages

0

ragam sepanjang perjalanan

dah lame x balik tg karang naik bas, so ahad lepas aku naik bas.huhu. kul 1 ptg dh kua rumah, sebab nk mngejor bas sabak bernam kang..yg sgt lame utk ditunggu.sejam satu..huhuu. alhamdulillah, aku tggu kt jalan besar kt kg, xsampai 5minit, bas ke Banting sampai. 

sampai bustand Banting, tgk kerusi ramai ngan foreigner dari seberang. tak kan nk berdiri, aku pn dgn muka selumber cari port selang satu kerusi dari diorg. ade gk bdk melayu perempuan duk situ, so agak yakin la sket. aku bukak buku yg aku bwk, 'Bibir Tersenyum Hati Menangis'. bace sambil tggu bas. org foreigner blkg aku plak bole plak isap rokok, pdhal kt kaunter bas tu ade board dilarang merokok. aku nk sound, org2 melayu kite pn slumber jer isap rokok. silap2 ari bulan, pakcik2 driver pn isap rokok gk.. hmmm~ ignore jer lah.

Dalam bas ke Klang, memang lagi ramai foreigner dari malaysian..hmmm..ignore..aku teruskan membace. dan xde ape2 yg menarik dlm bas pn.. sampai Klang, terus carik bas ke Kuala Selangor. nasib xpenuh, ade can duduk. dan aku pn meneruskan pembacaan.huhuu.. bekerut2 jugak bace, sbb nk mmahami ayat2 yg cube disampaikan dan diterjemahkan.huhuu..kdg2 senyum2 sendiri.hahak..biarlah..

yang menariknya bermula start aku baru sampai di Kuala Selangor. slps Tesco, ade sekumpulan bdk sekola lelaki naik bas. tgk2 cam umur form1 or 2, dlm 10 org. bdk skola asrama kot sbb pakai baju seragam. duk diorang ngah kecoh2 dlm bas, aku dgr salah sorang drpda mereka ni ckp "kita sembahyang dulu kt masjid Bukit Melawati. pas Asar, kita naik Bukit Melawati nak?"..yg lain bersuara " kita pegi muzium dia nak?"..yang lain bersuara juga "nak jalan kaki ke? kita naik tren nak?".." mahal la naik tren, aku dh xde duit ni. Pas Asar kita naik bukit jalan kaki lah".. 

sebenarnya, hati sgt sejuk bila diorg ni kate 'kite sembahyang kt masjid"..syukur sgt2 ade lagi budak2 macam ni..walaupun tgah enjoy jalan2, ingat jugak sembahyang. semoga mereka terus kuat semangat, kuat iman..semoga kalian berjaya dunia akhirat.. insyAllah.

Bas berhenti kt bustand Kuala Selangor. Alhamdulillah, bas Sabak Bernam dh menanti..cuma driver xder. dlm 15mnit tggu, baru aku naik bas. bas dh agak penuh, tapi still ade tempat. dpt duk depan. depan sekali plak ade makcik bersama dua kanak2, yg lelaki dlm umur 4-5 tahun, adik perempuan dlm umur 3-4 tahun. bwk beg besar, ade bantal, yg si abang memegang beg galas. cucu beliau rasenye. tapi kesian tgk. dlm firasat aku, mgkin makcik ni bwk balik cucu2 dia ke kampung. makcik tu memangku cucu perempuannya. aku terpikir2, macam mane makcik tu bwk sume barang2 tu naik bas? nk pegang cucu2 dia lagi? 

kot yea nk anta anak balik kampung tggal ngan nenek, mak bapak sendiri la hantar. ni makcik yg terkial2 tu nk bawak cucu2 dia naik bas. tak adil sungguh. kot sebok sgt bekerja, amik la cuti.. dah la nk anto anak balik kampung, nenek dia plak yg kne amik? dgn barang2 tu sume? kesian aku tgk..dan buat aku berdoa, semoga aku x susahkan mak ayah aku dimasa hadapan. InsyAllah.

[yg aku perasan, cucu yg perempuan tu rambutnye 'berkarat'. aku bandingkan ngn abang dia, rambut hitam jer. mak dia ni warnakan rambut anak dia ker? nauzubillah..jauhkan aku dgn sifat menzalimi anak sendiri nanti. amin]

0 comments:

Post a Comment

Back to Top