Pages

Addicted Blogwalking

memang ngah rajin blogwalking..[rajin ke addicted?] terutama blog TERFAKTAB nih..dalam terfaktab ni plak aku suke ngan penulisan sorang gadis berstatus guru. dia menggelar dirinya 'LORD ZARA'. so aku pn jadi follower setia blog peribadi '.Dunia Sebelah Zara.'
artikel yg aku copy paste ni bertajuk Penatlah Pertahankan Cinta.Lepaskanlah. Ade mukadimahnya tapi aku suke part perbualan 'Lord Zara' ni ngan kawan dia.
 
Kawan : Penatlah berCINTA ni.
Aku : Kenapa pula?
Kawan : Macam-macam nak kena buat, nak kena fikir.
Aku : Memanglah cinta begitu kan? Sebab bukan seorang diri lagi.
Kawan : Kadangkala dah tak sanggup nak bercinta. Nak pertahankan hubungan.
Aku : Lepaskanlah tangan kalau tak nak.
Kawan : Nanti sunyi pula.
Aku : Orang lain tiada cinta, nak merasa cinta. Kau pula begini.
Kawan : Nak kena jaga hati orang yang kita cinta. Tak masuk lagi hati orang lain.
Aku : Sebab itu besar tanggungjawabnya.
Kawan : Masa belajar, nak bahagikan masa antara CINTA dengan belajar, diri sendiri, keluarga, kawan-kawan dan aktiviti lain. Bila dah kerja pun sama. Kalau terlampau fokus pada kerja, cinta mungkin terabai.
Aku : Cinta perlukan keseimbangan. Macam tindak balas kimia.
Kawan : Sekejap lagi keluar teori kemahiran hidup pula.
Aku : (ketawa) Kau nak guna 'timbang air' kalau nak tengok keseimbangan? Boleh.
Kawan : Hajat hati macam nak bertunang, tapi makin besar TANGGUNGJAWAB.
Aku : Apa kau nak takut?
Kawan : Tanggungjawab besar.
Aku : Habis kau tak nak kahwin? Lagi besar tanggungjawab.
Kawan : Boleh tak kalau tak kahwin?
Aku : Boleh. Tiada masalah.
Kawan : Keji! Kau makin menggalakkan.
Aku : Kita kena sokong kawan kalau dia memerlukan.
Kawan : Kau sokonglah aku tak kahwin sampai bila-bila?
Aku : Dah kau takut dengan apa itu tanggungjawab, maka tak payah. Aku malas nak tengok drama naik turun mahkamah atau jumpa pakar keluarga bila ada masalah.
Kawan : Ni cakap dengan kau ni?
Aku : Tiada bayaran. Aku boleh cakap pendapat aku tanpa bayaran.
Kawan : Habis tu, aku ni nak hidup seorang diri sampai bila?
Aku : Sampai kau sedar TANGGUNGJAWAB adalah satu amanah, bukan satu beban.
Kawan : Tiba-tiba rasa terpukul.
Aku : Tangan tak sampai nak pukul guna telefon.
Kawan : Kau ingat ni berlakon cerita hantu?
Aku : (ketawa) Fikirlah. Sampai bila kau hanya boleh berCINTA sahaja. Masa depan orang jangan buat main. Apatah lagi masa depan sendiri dan harapan keluarga.
Artikel ni buat aku teringat balik kat ayat2 dalam buku ''Aku Terima Nikahnya'' oleh Ustaz Hasrizal.

''Hubungan suami dan isteri boleh selamat dan terus memanjat usia matang pada tahun-tahun yang berikutnya. Selamat kerana proses itu berlaku di dalam perkahwinan, bukan di luar. Ini adalah kerana, perkahwinan sebenarnya menggabungjalinkan antara CINTA, kasih sayang,TANGGUNGJAWAB  dan peranan. Ada hari air pasang, cinta memainkan peranan. Ada hari air surut, maka tanggungjawab dan kematangan pula mengambil tugas.

Akan tetapi bagi pasangan yang berkenalan semenjak di sekolah menengah, atau di matrikulasi, tetapi selepas tiga atau empat tahun, mereka masih belum berumahtangga, hubungan mereka akan melalui proses yang sama. Malangnya proses itu berlaku di luar perkahwinan. Cinta jadi derita, tiba-tiba sahaja satu perasaan yang pelik datang, dan dengan mudah, mereka akan memutuskan hubungan tersebut. Jemu, itu sahaja.

Sebab itulah, saya sering memberi dorongan kepada adik-adik bahawa, kita tidak perlu memulakan hubungan jika dalam jangka masa terdekat, tiada kemungkinan untuk perhubungan itu dinaik taraf menjadi perkahwinan. Janganlah berjinak-jinak untuk berkawan antara lelaki dan perempuan semasa di matrikulasi, jika kita sedia maklum yang ibu bapa tidak akan membenarkan perkahwinan, kecuali selepas tamat pengajian. Komitmen ‘atas angin’ yang tidak disegerakan kepada sebuah perkahwinan, sering berakhir hanya disebabkan oleh emosi yang saya terjemahkan ia sebagai JEMU.''

CINTA dan TANGGUNGJAWAB

aku paling ingat ayat nih-->''tidak perlu memulakan hubungan jika dalam jangka masa terdekat, tiada kemungkinan untuk perhubungan itu dinaik taraf menjadi perkahwinan'' (=.=)

[hohoo..ape cite pasal kahwin plak nih?. Selak Hati, ingat Ajal Maut, Jodoh Pertemuan, itu KERJA TUHAN, KERJA ALLAH. Kenapa perlu repot2? (slang indon) Aku di sini akan terus Percaya Janji Allah. InsyAllah.]  (^_^)







1 comments:

apex said...

oit...de tag tuk ko....hehe~=)

Post a Comment

Back to Top