Pages

0

Matlamat Hidup. Aku?

Baru tadi kami menghadiri satu ceramah yang jabatan anjurkan. Sangat suka dengan cara penyampaian Ustaz Haji Ahmadi tu. Sempoi tapi betul2 menusuk hati. Isu2 yang dibincangkan sangat biasa dengan hidup tapi kita terlepas pandang sebab nampak remeh.

Mukadimah Ustaz tu adalah Matlamat Hidup. Matlamat Utama hidup kita ada lima. Tu yang Ustaz tu paparkan dalam slaid dia lah. 
  1. MengABDIkan diri kepada ALLAH swt
  2. Mencapai KeREDHAan ALLAH swt
  3. Mencari KASIH SAYANG ALLAH swt
  4. Mendapat Ganjaran SYURGA
  5. Hidup BAHAGIA Dunia Akhirat
Tetapi kita dipengaruhi oleh beberapa matlamat hidup yang lain seperti Pangkat, Kereta, Isteri/Suami, Kerjaya, Rumah, Gaji, Kemewahan, Makanan. Matlamat yang kadang2 melupakan kite kepada Matlamat Utama kita hidup di muka bumi ni. 

Bila ditengok2 balik, memang pun. Selama hidup, aku belajar untuk dapat 'A'. Untuk dapat KERJA yang baik. Kalo bole nak yang GAJI besar. Pastu bole beli KERETA besar. Pastu bole la berangan nak SUAMI yang kaya2, hensem2, (Alim tak terpikir kan?). Pastu nak buat RUMAH besar. Bole jalan sana sni, keluar negara, MEWAH la konon. Pastu, bab MAKAN tak ingat. Jelajah semua restoran yang feymes2, yang sedap2, yang grand2. Terlalu lama berada dalam hidup yang selesa ni. 

Aku harap terus diberikan petunjuk, didekatkan dengan orang2 yang beriman dan membimbing aku ke Jalan NYA. Selalu ingat MATLAMAT UTAMA kita hidup. Aminn~

    0 comments:

    Post a Comment

    Back to Top