Pages

2

4 bulan-cuak-scan

Assalamualaikum wbt~
Bismillahirahmanirrahim~


Memula sekali aku nak wish TAHNIAH kat kawan se-diploma yang telah disahkan hamil. Alhamdulillah! Welcome to the grup, ayip. Hehee

Aku nak story pasal ke-cuak-kan aku semalam.

Semalam duk menggatal baca blog sana sini pasal ibu2 mengandung la kan. Baca punya baca, tup2 aku tengok, masing dah mula rasa baby bergerak la, terkuis2 la kat dalam perut tu. Haih.. Aku terfikir kejap. Rasa-rasa aku, takde plak rasa babay bergerak. Pastu teringat soalan pertama yang nurse tanya masa pergi monthly check kt Klinik minggu lepas. Dia tanya "ada rasa pergerakan tak?" Haih. Haih. Haih. Aku mula cuak.


Pastu baca lagi. Ada yang gugrkan kandungan sebab baby dah tak aktif masa scan 4 bulan. Alolooo~ Aku cuak. Cuak. Terus mesej Incik Suami.

Isteri: Klinik Nurul Huda tu bukak tak malam? Kite tengok baby nak?
Suami: Bukak. Boleh. Nanti kite pegi yea..

Sambil menunggu waktu kerja habis, aku baca lagi beberapa blog dan sibuk usha gambar scan diorang. Hehee. Nak tau macam mana rupe baby yang dah masuk 4 bulan, amalan makanan diorang etc...bla..bla.. 

On the way balik, Incik Suami kol. Ajak pergi klinik terus. Jam pun baru pukul 6 ptg. Ok jugak lah. Dah tak sabor sangat dah nih. Huhuu. Beliau tunggu kt Pekan Sg. Besar, pastu g la Klinik Nurul Huda sama-sama.

Alhamdulillah!
Baby aktif sebenarnya. Sangat aktif. Masa scan tu, baby tengah mengayuh. Ligat betul kaki dia bergerak. Incik suami dah bulat mata masa tengok. Hehee. Anak awak tu. Pastu main tangan plak. Incik Suami tanya baby tengah buat apa kat doktor.

Doktor: Dia tengah aktif bergerak. Suka hati dia la nak buat apa dalam tu.
Suami: Owh. Dia tengah berdoa tu.

Pepandai je Incik Suami.Hehee.

Pastu doktor gesek2 lagi scan tu atas perut aku. Tunjuk tulang belakang. Then, kepala ngan punggung. Nak ukur panjang. Alhamdulillah, dah 12cm. Pastu tunjuk tulang peha plak. Ukur lagi. Serius, nampak semua. Baby memang tak reti duk diam. Cuma kami tak tanya doktor pasal jantina. Sebab niat asal just nak tengok baby ok ke tak. Pasal baby boy or girl, kami serahkan atas kuasa ALLAH. 

Aku tanya gak kat doktor pasal pergerakan baby. Dia maklumkan, kite akan rasa bila dah masuk 21 minggu ke atas utk 1st mengandung. Kalau dah 2-3 kali pregnant, paling awal rasa pergerakan pun 18 minggu (4bulan, 2minggu). Peh, lega mendengornyer~ *Cuak tak pasal2, kan? Heheh.

Sekarang ni pun mata asyik terbayang2 baby mengayuh dan main tangan. Kalau lah mata ni boleh tembus tengok apa baby tengah buat sekarang. Hehee. 

Semoga Allah melindungi kamu selalu, my lil' khalifah. 
Ibu ngan ayah sayang kamu selalu.

~Wassalam~

2 comments:

Nazhatul said...

Tq ejan...

heheheh... ko sama dengan aku. gatal sangat baca duk surf sana sini lepas tu sendiri gelabah. sekarang aku kurang nak tengok blog-blog. aku ikut je apa doktor suggest. hehehe... jaga makan, jaga diri, jaga amalan, jangan banyak fikir yang bukan2. kalau dah tertulis dia memang anugerah untuk kita, memang dia akan kekal dengan kita. kalau dah tertulis itu bukan rezeki kita, redha. pasti ada yang terbaik untuk kita.

lain orang, lain perkembangan nya. kita jangan fikir sangat kenapa kita tak sama dengan orang ni? kenapa tak sama dengan orang tu. yang penting kita dah jaga betul2 diri kita. heheh.. stay positif.

take care tau. tak sabar nak tengok ejan jr. hehehe..

Eyzan Encha said...

Tu la, 'rajin membaca tak bertempat'. Hehe

Makan mmg kena jagadan rajin (aku jenis malas makan plak tu, suka berlapor. Huhu)

Sama2 la kite jaga diri n baby yea.. rajin makan ubat doktor bagi. Aku skip makan ubat, last2 hb turun. Haiyah2..

Post a Comment

Back to Top